کد مطلب:231578 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:195

در فضیلت ماه شعبان
16- حسن بن علی بن فضال گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود:

هر كس در روزهای ماه شعبان هفتاد بار استغفار كند خداوند گناهان او را می آمرزد و اگر چه به اندازه ستارگان باشد.

17- حسن بن علی بن فضال گوید: از حضرت رضا (ع) درباره ی شب نیمه شعبان پرسیدم.

فرمود: در این شب خداوند گروهی را از جهنم آزاد می كند و گناهان بزرگ را می آمرزد، گوید: عرض كردم: آیا در این شب نمازی غیر از نماز سایر شب ها هست؟

فرمود: دعا و صلوة مخصوصی برای این شب نیست، و اگر بخواهی نماز مستحبی در این شب بخوانی نماز جعفر بن ابی طالب بخوان و بسیار ذكر خداوند



[ صفحه 565]



را داشته باش و استغفار كن، پدرم می گفت: دعا در این شب مستجاب است.

18- سعد بن سعد گوید: حضرت رضا (ع) فرمود:

علی بن ابی طالب علیه السلام در سه شب به خواب نمی رفت، شب بیست و سوم ماه رمضان و شب فطر، و شب نیمه ماه شعبان. در این سه شب ارزاق تقسیم می گردند، و اجل ها تعیین می شوند و همه حوادث و وقایع سال مورد تصویب قرار می گیرند.

19- عبدالسلام بن صالح هروی گوید: خدمت حضرت رضا (ع) رفتم در هنگامی كه ماه شعبان به آخر رسیده بود، فرمود:

ماه شعبان گذشت و اینك روز جمعه آخر ماه است، و در این چند روزی كه از ماه باقی مانده تلافی گذشته ها را بكن و آنچه در نظر داری انجام بده، و قرآن تلاوت كن، و استغفار نما، و از گناهانی كه مرتكب شده ای استغفار كن، و با قلب پاكی خود را به ماه رمضان برسان.

اگر امانتی بر گردن داری اداء كن، اگر از مؤمنی كینه ای در دل داری آن كینه را از دل خود بزدای، و اگر گناهی انجام داده ای از خداوند بخواه از تو درگذرد، اینك بر خداوند توكل داشته باش و از او بترس، هر كس به خداوند در كارها توكل داشته باشد خداوند او را كفایت می كند و او را به مقصودش می رساند، و خداوند برای هر چیز اندازه ای قرار داده است، و در روزهائی كه از این ماه باقی مانده است بسیار بگو: «اللهم ان لم تكن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه» و خداوند برای احترام این ماه گروهی را از آتش نجات می دهد.



[ صفحه 566]